Taklimat telah dilaksanakan pada 27 Jan 2015 Jam 2.00 petang di Bilik Mawar, PKG Tampin. Seramai 13 orang peserta selaku ketua pasukan Kajian Tindakan dari sekolah ahli telah hadir. Sebanyak 13 Tajuk telah disediakan berkisar kepada mata pelajaran UPSR, PT3, SPM dan STPM dan pengurusan PSS.
Kajian tindakan ini akan dilaksanakan sepanjang 3 bulan yang berakhir pada 25 April 2015 dan pada bulan Mei 2015, semua peserta akan membentangkan hasil kajian masing-masing untuk dikongsi bersama oleh sekolah ahli.
Turut hadir dalam taklimat tersebut, Pegawai Bahasa PPD Tampin. Beliau dalam ucapannya, mengucapkan terima kasih dan syabas kepada PKG Tampin yang melaksanakan projek khas Kajian Tindakan ini dan PPD Tampin menyokong penuh atas usaha murni tersebut.
KERTAS KERJA
KAJIAN TINDAKAN:
PERANCANGAN DAN PELAKSANAAN
DI SEKOLAH 2015
PROJEK KERJASAMA
Pejabat Pendidikan Daerah Tampin
Dan
Pusat Kegiatan Guru Tampin
MAKLUMAT
ASAS PROJEK
1.1 TUJUAN KAJIAN TINDAKAN
Kajian tindakan bertujuan untuk memperbaiki amalan pengajaran,
memperbaiki atau
meningkatkan kefahaman terhadap amalan pengajaran dan memperbaiki
situasi di mana
pengajaran dijalankan dengan berbantukan bahan teknologi pendidikan berteraskan ICT dan media pendidikan masa kini..
Semua guru adalah penyelidik kerana sesiapa sahaja yang terlibat dalam
pengajaran secara
langsung sebenarnya terlibat dalam proses penyelidikan tindakan melalui
semua fasa iaitu
merancang, melaksana, memerhati dan mereflek. Kepentingan guru
melaksanakan penyelidikan
ke atas pengajaran dan pembelajaran juga telah ditegaskan oleh Stenhouse (1984:69) iaitu:
ke atas pengajaran dan pembelajaran juga telah ditegaskan oleh Stenhouse (1984:69) iaitu:
...Guru yang baik tidak
perlu disuruh membuat sesuatu. Mereka tidak bergantung kepada
penyelidik-penyelidik, Jemaah Nazir, pihak yang membuat inovasi atau penyelia.
Guru yang baik adalah sentiasa rela menerima nasihat, bimbingan dan bantuan.
Pendidik-pendidik luar bilik darjah boleh memberi khidmat nasihat tetapi hanya
guru sahaja yang akhirnya diamanahkan untuk mengajar dengan baik. Oleh yang
demikian, guru sepatutnya menganggap strategi-strategi dan teknik-teknik
pengajaran sebagai percubaan dan eksperimen supaya mereka dapat mengkritik
kemahiran-kemahiran mereka bagi mencapai peningkatan kemahiran profesionalisme.
Perbuatan sedemikian membawa maksud bahawa guru patut melibatkankan diri dengan
penyelidikan bilik darjah.
Budaya penyelidikan amat perlu diterap
dan diberi penekanan dalam kalangan guru di sekolah. Ia amat bertepatan dengan
tugas guru sebagai pendidik yang sekali gus berperanan sebagai agen perubahaan.
Sehubungan dengan itu, setiap permasalahan, kekangan atau kerumitan yang
berlaku pada peringkat sekolah sewajarnya dapat diselesaikan secara bijaksana oleh warga pendidik di
sekolah.
1.2 OBJEKTIF KAJIAN
Objektif Am:
Meningkatkan pencapaian akedemik sesuatu
mata pelajaran dan permasalahan dalam pengurusan Pusat Sumber sekolah dengan bantuan bahan-bahan sokongan teknologi pendidikan berteraskan ICT dan media pendidikan.
Objektif Khusus:
• Guru
dapat meningkatkan pencapaian akedemik dalam mata pelajaran dalam peperiksaan STPM, SPM, PT3 dan UPSR
• Guru
akan dapat mengurusan Pusat Sumber sekolah dengan cemerlang dan meningkatkan
penggunaan PSS dalam pembelajaran dan pengajaran.
1.3 KUMPULAN SASARAN
Guru Projek sekolah ahli PKG Tampin:
- SMK Tunku
Besar Tampin
- SMK Tunku
Syed Idrus
- SMK Taman
Indah
- SMRA Repah
- SK Tunku
Besar Tampin
- SK Tampin
- SK Keru
- SK Tunku
Syed Syaaban
- SK Dr
Sulaiman
- SJKC Chung
Hua
- SJKC Kg
Baru Tampin
- SJKT Tampin
- SJKT Ladang
Repah
1.4 PROSEDUR
KAJIAN
Tinjauan Awal
Beberapa cara yang akan diguna untuk
mengumpul data awal, contohnya:
i. analisis
keputusan peperiksaan STPM, SPM, PT3 dan UPSR
ii. laporan
mesyuarat
iii. temu
bual
iv. post mortem
1.5 Fasilitator:
- Pegawai
Bahasa PPD Tampin
- Pegawai
Teknologi Pendidikan PKG Tampin
1.6 CARTA GANTT
Bil.
|
Perkara
|
Minggu/
Bulan
|
|||||||||||
FEB
|
MAC
|
APR
|
|||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
1
|
2
|
3
|
4
|
||
1
|
Taklimat
Awal di PKG Tampin
|
||||||||||||
2
|
Menubuhkan
JK kajian
|
||||||||||||
3
|
Menyuarat
JK PSS
|
||||||||||||
4
|
Mengenal
pasti masalah dan mengumpul data awal
|
||||||||||||
5
|
Menulis
proposal kajian
|
||||||||||||
6
|
Merancang
tindakan
|
||||||||||||
7
|
Menyediakan
format kajian
|
||||||||||||
8
|
Taklimat
kepada guru dalam mesyuarat
|
||||||||||||
9
|
Melaksanakan
kajian
|
||||||||||||
10
|
Mengisi
maklumat
|
||||||||||||
11
|
Refleksi
kajian
|
||||||||||||
12
|
Menulis
laporan
|
||||||||||||
13
|
Membentangkan
laporan
|
LAMPIRAN 1
Bil
|
Sekolah
|
Tajuk
|
1
|
SMK
Tunku Besar
|
Subjek Biologi STPM
|
2
|
SMK
Tunku Syed Idrus
|
Subjek Sejarah SPM
|
3
|
SMK
Taman Indah
|
Subjek Bahasa Inggeris PT3
|
4
|
SMRA
Repah
|
Budaya kurang membaca di kalangan pelajar
|
5
|
SK
Tunku Besar Tampin
|
Penglibatan murid dan guru dalam penggunaan
Frog VLE dalam Pembelajaran dan pengajaran
|
6
|
SK
Tampin
|
Pengunaan perpustakaan yang kurang di
kalangan murid
|
7
|
SK
Dr Sulaiman
|
Kurang minat guru dan murid menggunakan
kemudahan pusat akses dalam pembelajaran dan pengajaran
|
8
|
SK
Keru
|
Penggunaan makmal komputer dalam
pembelajaran dan pengajaran di sekolah
|
9
|
SK
Tunku Syed Syaaban
|
Pencapaian matapelajaran Bahasa Melayu yang merosot dalam UPSR
|
10
|
SJKC
Chung Hua
|
Penggunaan BBM yang kurang di kalangan guru
dalam pembelajaran dan pengajaran di
bilik darjah
|
11
|
SJKC
Kg Baru Tampin
|
Kelemahan murid menggunakan Bahasa Melayu dalam pertuturan di sekolah
|
12
|
SJKT
Tampin
|
Keberkesanan bulan membaca dan bahasa di
sekolah
|
13
|
SJKT
Ladang Repah
|
Memperkasakan Bahasa Inggeris dalam
komunikasi di sekolah Tamil
|
Lampiran 2
Ketua Projek
Bil
|
Sekolah
|
Ketua Projek
|
1
|
SMK Tunku Besar
|
Puan
Rajuiswari a/p Balasundram
|
2
|
SMK Tunku Syed Idrus
|
Encik
K. Suppiah a/l Kamoo
|
3
|
SMK Taman Indah
|
Puan
R Anne Swinitha
|
4
|
SMRA Repah
|
Encik
Ahmad Faohiru Fitri
|
5
|
SK Tunku Besar Tampin
|
Puan
Salwah binti Sharif
|
6
|
SK Tampin
|
Puan
Ruzita binti Abu Bakar
|
7
|
SK Dr Sulaiman
|
Puan
Ruziah binti Abd Samad
|
8
|
SK Keru
|
Encik
Mohd Ghazali bin Che Man
|
9
|
SK Tunku Syed Syaaban
|
Puan
Nor Hafizah binti Ahmad
|
10
|
SJKC Chung Hua
|
Puan
Chang Mei Peng
|
11
|
SJKC Kg Baru Tampin
|
Puan
Lim Yet Loo
|
12
|
SJKT Tampin
|
Puan
Tamilsevi a/p Subramaniam
|
13
|
SJKT Ladang Repah
|
Puan
Sri Bathmawathi a/p Krisnan
|
No comments:
Post a Comment