KELAYAKAN
Murid
yang sudah membaca sejumlah 100 buah buku layak
memasuki
tahap Rakan Pembaca (RP).
CIRI-CIRI
RAKAN PEMBACA
1.Murid
sudah membaca lebih 100 buah buku.
2.Murid
pada tahap RP akan dibimbing oleh guru atau fasilitator untuk
memantau
pelaksanaan aktiviti.
3.Murid RP dilatih melalui bengkel dan sesi
tunjuk cara yang dirancang
untuk
menjayakan aktiviti ini.
4.Seorang guru pembimbing dicadangkan
membimbing 10 ahli RP.
AKTIVITI RAKAN PEMBACA
1.
Bercerita
2.
Membaca Bersama
3.
Ulasan Buku
4.Meminjamkan
Buku
5.Bicara
Buku / Diskusi Buku
6.Syarahan
7.Forum
8.Lakonan
/ Sketsa
1.
BERCERITA
2.
Pengenalan
Bercerita
kepada rakan/keluarga/jiran tentang isi cerita buku. Pada
akhir
sesi bercerita, RP menggalakkan pendengar meminjamkan
dan membaca buku tersebut.
dan membaca buku tersebut.
Strategi
Pelaksanaan Aktiviti Bercerita
1.
Dilaksanakan secara formal/informal di sekolah, di rumah, di taman-taman,
di tapak perkhemahan, dan sebagainya.
2.
Pendengar boleh terdiri daripada sesiapa sahaja termasuk RP, guru,
keluarga, jiran dan lain-lain.
3.
Masa yang dicadangkan untuk aktiviti bercerita sekurang-kurangnya
lima minit.
lima minit.
2. MEMBACA BERSAMA
Pengenalan
Aktiviti
membaca sebuah buku secara bersama-sama dengan tujuan
bertukar
pandangan tentang buku tersebut. Buku
yang dibaca tidak
terikat
kepada buku cerita sahaja tetapi juga merangkumi buku-buku
akademik seperti buku-buku rujukan mata
pelajaran.
3. ULASAN BUKU
Pengenalan
Menyampaikan
ulasan buku cerita yang telah dibaca di hadapan umum.
Contohnya:
Kelas, perhimpunan, kumpulan.
Antara
kandungan ulasan buku:
Judul,
pengarang, penerbit, sinopsis,
tema,
penerapan nilai murni.
Pada
akhir sesi, pengulas akan menggalakkan murid untuk membaca
buku tersebut.
buku tersebut.
4. MEMINJAM BUKU
Pengenalan
Meminjamkan
buku yang telah dibaca kepada sesiapa sahaja (rakan,
guru,\ keluarga, jiran dan lain-lain). Ahli RP digalakkan meminjamkan buku
guru,\ keluarga, jiran dan lain-lain). Ahli RP digalakkan meminjamkan buku
milik
peribadi atau keluarga.
Strategi Pelaksanaan Aktiviti Meminjamkan BukuI.
I.Dijalankan
secara informal.
II.
Markah diberikan setiap kali buku itu dipinjamkan. (1 markah x 1 orang
peminjam)
III.
Buku yang dipinjamkan mesti telah dibaca oleh Rakan Pembaca itu sendiri.
5. BICARA BUKU/ DISKUSI
BUKU
Pengenalan
Membicakan
buku yang telah dibaca berdasarkan sekurang-kurangnya
satu daripada aspek berikut:
satu daripada aspek berikut:
a)
Kritikan umum tentang buku.
b)
Membicarakan tentang penulis.
c)
Memberikan pandangan / cadangan.
d)
Kelebihan dan keistimewaan buku itu.
e)
Kekurangan dan kelebihan kualiti fizikal buku.
f)
Penggunaan bahasa.
Strategi Pelaksanaan Aktiviti Bicara Buku /
Diskusi Buku
Membicarakan
sebuah buku/diskusi buku boleh dilakukan
bersama individu yang lain atau RP yang lain
sebagai ahli panel di hadapan rakan-rakan.
6. SYARAHAN
Pengenalan
Menyampaikan
ceramah, pidato atau ucapan tentang sesuatu
topik
berdasarkan pembacaan dan rujukan daripada beberapa buah buku.
Strategi
Pelaksanaan Aktiviti Syarahan
Dilaksanakan
secara formal di kelas, semasa perhimpunan, pertandingan,
dan sebagainya.
dan sebagainya.
Markah
hanya diberi kepada RP yang melaksanakan aktiviti tersebut.
7. LAKONAN/ SKETSA
Pengenalan
Melakonkan
watak daripada buku yang dibaca.
Strategi Pelaksanaan Aktiviti Lakonan / Sketsa
Sekumpulan RP melakonkan semula watak-watak
berdasarkan - keseluruhan buku sebahagian buku
berdasarkan - keseluruhan buku sebahagian buku
II.
Bagi aktiviti kumpulan, markah yang sama diberikan kepada
setiap
ahli yang terlibat dalam lakonan.
No comments:
Post a Comment